استفاده از فایبرگلاس برای پوشش دهی تونل‌های فاضلابرو

استفاده از فایبرگلاس برای پوشش دهی تونل‌های فاضلابرو
30 آبان 1399

تونل فاضلابروی خیابان «امام خمینی-کمیل» در شهر تهران به طول حدود 3/5 کیلومتر، با مقطع تخم مرغی به ابعاد 35/02x2/2 متر از جنس بتن مسلح و با عمق متوسط 14 متر، به روش خاکبرداری دستی (روش اتریشی) و با استفاده از قالب لغزنده در طی سال‌های 1398-1393 توسط شرکت سابیر بین الملل تحت نظارت شرکت مهندسی مشاور طوس‌آب احداث شده است.
مسیر تونل یادشده از محدوده میدان حر شروع و پس از عبور از خیابان امام خمینی، در امتداد خیابان‌های رودکی، کمیل، هرمزان و سی متری جی ادامه یافته و پس از تلاقی با بزرگراه آیت ا... سعیدی به ابتدای تونل انتقال فاضلاب غرب تهران اتصال می‌یابد.
روش مورد استفاده جهت حفاظت سطوح داخلی و آدمروهای تونل فاضلابرو خیابان امام خمینی- کمیل با پوشش از جنس فایبرگلاس می‌باشد. متخصصین داخلی کلیه ارکان طرح شامل گروه فنی شرکت فاضلاب تهران، شرکت مهندسی مشاور طوس‌آب و شرکت تولیدی صنعتی فراسان با توجه به شرایط تحریم‌ها با تکیه بر دانش فنی برای اولین بار پوشش فایبر گلاس را برای تونل فاضلابرو برای این حجم از عملیات طراحی و به اجرا گذاشته‌اند. 
جهت کنترل و اطمینان از کیفیت، واحدهای کنترل کیفی کلیه ارکان طرح و شرکت بازرسی به صورت مستمر از مواد خام و محصول، آزمایش‌های لازم را مطابق با استانداردها و دستورالعمل‌های معتبر انجام می‌دهند. 
برخی مشخصات مورد انتظار برای پوشش فایبرگلاس مورد استفاده در سطوح داخلی و آدمروهای تونل مذکور مطابق استانداردهای معرفی شده در اسناد حاضر عبارتند از:
• دارا بودن مقاومت لازم و کافی در برابر عوامل خورنده بیولوژیکی، بیوشیمیایی و شیمیایی با توجه شرایط محیطی تونل فاضلابرو در طی دوره بهره‌برداری 
• دارا بودن مقاومت سایشی لازم و کافی در طی دوره بهره برداری 
• عدم نفوذ پذیری در برابر عوامل مخرب (شیمیایی، رطوبت و ...)
• داشتن چسبندگی لازم به سطوح داخلی تونل و آدمروها 
• دارا بودن مقاومت لازم و کافی به فشار منفی در طی دوره بهره برداری 
• دارا بودن مقاومت لازم و کافی نسبت به تغییرات عوامل محیطی در زمان پوشش فایبرگلاس 
• عدم ایجاد تأثیر منفی بر ظرفیت هیدرولیکی تونل و بهبود ظرفیت هیدرولیکی       
با عنایت به برنامه‌ریزی انجام شده مقرر گردیده است این تونل در دهه فجر سال 1399 افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در این راستا جهت اتمام به موقع پروژه 10 اکیپ اجرایی به صورت شبانه روزی مشغول کار می‌باشند.